آفتاب عصر تابستان یازدهمین روز از تیر ماه که کمی از تاب و تب گرما می‌افتد صدای گِل کشیدن و  هلهله شادی از ورودی شمالی بوستان آب و آتش پایتخت به گوش می‌رسد.

ازدواج ٣۵٠ زوج دانشجوی نخبه

همشهری آنلاین_سحر جعفریان: جمعیت گردشگر و بازدید کننده متعجب، پی صدا را می‌گیرند. آن سوتر عروسانی چادر سفید به سر دوشادوش مردانشان از میان راهرویی آراسته می‌گذرند و پیش می‌روند تا آنجا که دخترکانی با رخت و لباس محلی‌ به انتظارشان ایستاده‌اند برای گل پاشی و نقل‌ریزی به سرشان. آن طرف نوازندگانی بر ساز و دهل می‌دمدند و می‌کوبند و طرفی دیگر ترانه آشنای «عروسی خوبانه...جشن بزرگانه...» طنین انداخته. آری؛ این مراسم عقد ٣۵٠ عروس و داماد دانشجوی نخبه است که قرارشان به تقسیم شادی و رواج ازدواج آسان است.

عروسی خوبانه، جشن بزرگانه

لبخندی خوشایند و طولانی بر لبان زوج‌های جوان و نخبه نقش بسته و شرم و حیایی دوست داشتنی نیز عرق بر پیشانی‌شان انداخته. گردشگران و بازدیدکنندگان بوستان هم که مهمان بی‌دعوت این جشن بزرگ ازدواج هستند با دیدن عروس‌ دامادهای جوان قندِ خاطره‌هایی دور و شیرین در دلشان آب می‌شود. بی‌اختیار به شادی دست می‌زنند و چونان ساقدوشانی از پیش تعیین شده، عروس و دامادها را سوی جایگاه های عکس یادگاری همراهی می‌کنند.

دست به دست هم برای خوشبختی زوج‌های نخبه

جایگاه های عکس یادگاری یا با گل‌های رنگارنگ و خوش‌بو زینت یافته‌اند و یا خودروهای کلاسیک و قدیمی که به سبب کلکسیونی بودن قیمت‌های میلیاردی دارند در آنها به شمایل ماشین‌های عروس‌بَر توقف کرده‌اند. ابراهیم، مالک یکی از آن خودروهای قدیمی‌ست که بنز کهربایی‌اش را با قطعات ٩٠ درصد فابریک برای ساعاتی به رایگان در اختیار عروس و دامادهای نخبه قرار داده: «این تنها کاری‌ست که توان انجامش را داشتم برای خوشحال کردن کسانی که آینده کشورم در گروی دانش و تخصص‌شان است.»

عروسی، شادی می‌خواهد نه ریخت و پاش!

بوی اسپند به هوا برخاسته. سوسن یکی از نوعروسان مراسم که سال‌هاست از دشت‌های سرسبز و کوه‌های بلند زادگاهش (روستایی حوالی اردبیل) به تهران آمده تا مدرک دکتری رشته مهندسی محیط زیست را بگیرد: «مراسم ازدواج برای خاطره‌انگیز بودن به شادی احتیاج دارد نه ریخت و پاش‌های قرض‌آفرین.» مسیرهای اصلی بوستان آب و آتش از راه ابریشم تا گنبد مینا و پل طبیعت همه در قرق مهمانان خوانده و ناخوانده این مراسم عروسی و البته عروسک‌های تن‌پوش و غول‌پیکر هستند.

نوبت عقد و بله گفتن

بعد از اقامه نماز مغرب و عشا و مختصری پذیرایی عروس خانم‌ها و آقادامادها کنار هم مقابل استیج می‌نشینند. مهمانان ویژه مراسم سید محمدحسین حجازی، مدیرعامل منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد، حجت الاسلام مصطفی رستمی، ریاست نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های کشور، روح الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور و همچنین حجت الاسلام موسوی واعظ هستند. بالاخره بعد از سخنرانی ‌های کوتاه و متوالی، نوبت به قرائت خطبه آسمانی عقد و آداب مرسومی مانند «عروس رفته گل و گلاب بیاره» و در نهایت یک «بله» گفتن جانانه و قاطع است. مراسم ازدواج ٣۵٠ زوج دانشجوی نخبه با آتش بازی خاتمه می‌یابد.

کد خبر 863853
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار گزارش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha